Direct naar navigatie

Portret van reder Louis van Gelderen

Door: Museum Vlaardingen, Periode: 1900 - 1949, Thema's: Visserij

Dit fraaie portret van de Vlaardingse reder Louis van Gelderen hangt prominent in Museum Vlaardingen. Het is gemaakt door Han van Meegeren. Van Meegeren was een zeer begenadigd schilder. Hij is echter bekender geworden door zijn vervalsingen van Johannis Vermeer, waarvan het schilderij de Emmausgangers in museum Boymans-van Beuningen het bekendste is.

Han van Meegeren maakte dit fraaie portret van de reder Louis (Levi) van Gelderen in 1929. Het is een statig, wat streng ogend schilderij en toont een zelfverzekerde Van Gelderen die toentertijd de grootste reder van Vlaardingen was.


Van Gelderen (1868-1937) was van Joodse afkomst en niet alleen om die reden een vreemde eend in de bijt in de voornamelijk protestantse Vlaardingse visserijgemeenschap. Hij was een boekhouder/kassier en commissionair in effecten die in 1894 voordelig zijn eerste zeillogger kocht op een veiling.  In 1895 liet hij al een tweede schip bouwen en richtte hij met hulp van wat zakenrelaties de  N.V. Visscherij- Maatschappij  ‘Vlaardingen’ (VMV) op. De zaken gingen voorspoedig en er kwamen meer schepen en pakhuizen. Dat leidde ertoe dat Van Gelderen  de grootste reder in Vlaardingen werd. In 1929, ten tijde van dit portret, droeg hij de leiding van het bedrijf over aan zijn zwager (Jos Katan). Het bleef lange tijd een bloeiende rederij totdat in 1939 de zaken duidelijk minder gingen en het bedrijf werd overgenomen door de toen nog vrij kleine reder Dirk Kwakkelstein.


De schilder Han van Meegeren is zeer bekend (of berucht?) geworden door zijn vervalsingen van Johannes Vermeer waarvan de Emmausgangers in het museum Boymans-van Beuningen het beroemdste voorbeeld is.  Van Meegeren (1889-1947) werd als aankomend kunstschilder geridiculiseerd door de lokale critici, onder andere omdat hij schilderde in een stijl die eeuwen daarvoor populair was. Op een gegeven moment kon hij zelfs niet meer exposeren. Hij werd zelfs geweigerd als voorzitter van de Haagse Kunstkring ondanks door hem aangeboden financiële steun . Om de kunstcritici een loer te draaien besloot hij zijn vervalsingstechniek te vervolmaken met het bekende resultaat.

Reacties