Direct naar navigatie

De Noodvischhal aan de Koningin Wilhelminahaven, 1917

Door: Museum Vlaardingen, Periode: 1900 - 1949, Thema's: Visserij

Hoewel Nederland in de Eerste Wereldoorlog neutraal was, heeft die oorlog uiteraard veel invloed gehad in die tijd. Zo ook op de visserij. Door de oorlog en het bijbehorende gevaar op zee steeg de prijs van vis explosief. In die tijd was er aan de Koningin Wilhelminahaven een noodvishal. Hier werd vis verkocht om onder andere geƫxporteerd te worden naar Duitsland. In opdracht van de Doggermaatschappij A. Hoogendijk Jzn maakte C.A. Bartels dit schilderij van deze noodvishal.

Schilderij Noodvischhal, 1917, C.A.BartelsC.A. Bartels (1884), een Duitse (voornamelijk landschaps-)schilder maakte dit olieverfschilderij in 1917.
Aan de Koningin Wilhelminahaven was tijdens de Eerste Wereldoorlog een noodvishal.  De Doggermaatschappij, directie A. Hoogendijk Jzn.  gaf in dat jaar opdracht aan Bartels om een schilderij te maken van dit visafslaggebouw.
Ten tijde van de Eerste Wereldoorlog steeg de vraag naar vis vanuit Duitsland en steeg de prijs explosief. Vanzelfsprekend speelden de Nederlandse reders hierop in en exporteerden zij veel naar Duitsland. De Engelsen waren hier niet blij mee en wilden deze uitvoer beperken. Daartoe werd in 1916 een overeenkomst gesloten tussen de Engelse overheid en Nederlandse reders. Om toch te profiteren van de hoge prijs probeerden vishandelaren sluipwegen voor de export te vinden. En met succes. Reders exporteerden via de N.V. Algimex (Algemene Import en Exportmaatschappij) in Den Haag, de eigen handelsmaatschappij van de Duitsers die hiertoe speciaal was opgericht.
Het schilderij is gemaakt vanuit de noodvishal en toont op de voorgrond de partijen vis bestemd voor de export. De etiketten met de naam ‘algimex’ en ‘export’ laten dit zien. Het gaat hierbij om partijen verse vis zoals kabeljauw, rog en vleet (een tegenwoordig zeldzame roggensoort uit de Noordzee). 
Op de achtergrond zijn de gebouwen en de schepen aan de Koningin Wilhelminahavenschilderij Doggermaarschappij Hoogendijk door Suringh te zien. Zo is het pand van de opdrachtgever van dit schilderij, de Doggermaatschappij A. Hoogendijk Jzn, te zien. Ook is op een van de schepen de naam ‘Holland’ in witte letters geschilderd. De Nederlandse vissersschepen brachten deze naam in witte letters op de romp van schepen aan ten teken van hun neutraliteit. 
Later in 1917 viel de zeevisserij toch nagenoeg stil, het was veel te gevaarlijk geworden op zee.

Reacties